Zaak Van Den Brink: Nederlandse pers

Image

De beheerder van de blog http://spiegel-van-de-nederlandse-politiek.skynetblogs.be/ kreeg het verzoek om het interview getiteld ‘Profetisch bloed en een scherp oog’ dat het Nederlands Dagblad van Frides Laméris afnam, en dat (met bronvermelding) op 26.3.2013 werd gepubliceerd, te verwijderen.

Frides Laméris is een Nederlandse activist die zich ondermeer inzet voor de zaak Van Den Brink.

De zaak Van Den Brink draait rond twee minderjarige meisjes die na een klacht van de ouders over sexueel misbruik, door de Nederlandse autoriteiten uit hun ouderlijk huis werden gehaald en in een jeugdinstelling werden geplaatst.

—–

Geachte heer / mevrouw,

Wij kregen via Auxen, het bedrijf dat de opdracht heeft voor het Nederlands Dagblad B.V  haar auteursrechten te handhaven en daarvoor kopieën van haar content actief op te sporen,

de vraag voor onmiiddellijke  verwijdering van artikel.

Artikel:

In verzet! Profetisch bloed en een scherp oog
http://spiegel-van-de-nederlandse-politiek.skynetblogs.be…

Wij vragen u dit artikel binnen de 48u te verwijderen zoniet zullen we de blog off-line plaatsen.

Zie onderaan voor meer info.

Met vriendelijke groeten,

Skynet

===

Recentelijk heeft Auxen vastgesteld dat u op spiegel-van-de-nederlandse-politiek.skynetblogs.be artikelen van onze opdrachtgever heeft gepubliceerd:

In verzet! Profetisch bloed en een scherp oog
http://spiegel-van-de-nederlandse-politiek.skynetblogs.be…

Om artikelen van Nederlands Dagblad B.V. openbaar te maken, heeft u toestemming van Nederlands Dagblad B.V. nodig. Doordat u deze artikelen zonder toestemming van Nederlands Dagblad B.V. openbaar heeft gemaakt, maakt u inbreuk op de auteursrechten van onze opdrachtgever.

Uw publicaties zorgen ervoor dat de exclusiviteit van het auteursrecht wordt aangetast. Concreet nemen hierdoor de exploitatiemogelijkheden af, waardoor Nederlands Dagblad B.V. economische schade lijdt. Normaal gesproken dient u deze schade te vergoeden. Echter, in dit geval is Nederlands Dagblad B.V. bereid om genoegen te nemen met enkel de onmiddellijke verwijdering van de artikelen. Daarom verzoeken wij u (en voor zover nodig sommeren wij u) alle artikelen van Nederlands Dagblad B.V. binnen 5 dagen te verwijderen van uw website.

Let op! Bij PDF-bestanden (en overige extensies zoals JPEG en PNG) is het belangrijk dat niet alleen de verwijzing naar het artikel op de website wordt verwijderd, maar het artikel ook daadwerkelijk wordt verwijderd van de locatie waar het is opgeslagen of wordt verplaatst naar een niet-openbare locatie.

Vanzelfsprekend rekenen wij op uw medewerking. Wij maken u erop attent dat indien u niet aan ons verzoek voldoet, of in de toekomst wederom zonder toestemming content van onze opdrachtgever(s) openbaar maakt, er mogelijk direct aanspraak wordt gemaakt op vergoeding van de schade en alle bijkomende kosten.

Voor hergebruik van artikelen van Nederlands Dagblad B.V. kunt u een verzoek indienen per e-mail via digitaal@nd.nl. Op de website van Nederlands Dagblad B.V. vindt u hierover meer informatie.

Met vriendelijke groet,

Advertisements

Tags: , , , , , ,

2 Responses to “Zaak Van Den Brink: Nederlandse pers”

  1. kruitvat Says:

    Persvrijheid in Nederland 2010

    1. Pers zaak-Wilders niet welkom in rechtbank
    13 januari 2010
    Journalisten kregen woensdagochtend geen toegang tot het Amsterdamse paleis van justitie
    waar de rechtbank de bezwaren van Geert Wilders tegen zijn vervolging heeft behandeld, Een
    woordvoerder van de rechtbank heeft dat woensdagochtend meegedeeld aan de journalisten,
    die niet naar binnen mochten in het gerechtsgebouw.
    Bron: ANP

    2. Boete voor Stegeman
    28 januari 2010
    Het Openbaar Ministerie heeft onderzoeksjournalist Alberto Stegeman een boete van 2500
    euro opgelegd voor het binnendringen van een hangar op Schiphol waar een
    regeringsvliegtuig stond opgesteld. Stegeman toonde eind 2008 aan hoe hij met een vervalste
    KLM-pas het terrein kon betreden en deed daarvan verslag in het SBS-programma
    ‘Undercover’. Stegeman heeft al aangekondigd het schikkingsvoorstel niet te zullen betalen.
    Bron: Novum

    3. Vordering tegen Culemborgse Courant
    15 februari 2010
    De Arnhemse officier van Justitie wil de gegevens hebben van alle bezoekers van de site
    Culemborgsecourant.nl gedurende de eerste vier dagen van dit jaar. De vordering heeft
    betrekking op de berichtgeving over de incidenten in Terwijde tussen inwoners van
    Marokkaanse en Molukse komaf. Er kwamen veel reacties binnen op de berichtgeving. In het
    kader van zijn onderzoek meent Justitie belang te hebben bij inzage in alle verkeersgegevens
    van de site. Volgens Marnix Kreyns, jurist en directiesecretaris van de Koninklijke BDU
    Uitgevers en woordvoerder namens de uitgever en hoofdredactie is de vordering niet terecht
    en zullen er geen gegevens worden afgestaan.
    Bron: Culemborgse Courant

    4. RTL forceert vrijgave Irak-stukken
    18 februari 2010
    De Raad van State heeft premier Balkenende opgedragen om stukken uit ministerraden die
    handelen over politieke steun aan de inval aan Irak, aan RTL Nieuws te overhandigen.
    Adjunct-hoofdredacteur Pieter Klein zegt het ‘jammer’ te vinden dat de informatie komt nadat
    de commissie Davids al heeft gerapporteerd. Er worden geen inhoudelijke informatie of
    persoonlijke beleidsopvattingen geopenbaard, maar procedurele stukken. Verslagen en
    notulen van de ministerraad hoeven van de Raad van State niet te worden overhandigd.
    Bron: Trouw

    5. De Stentor weigert afgifte ip-adressen
    25 maart 2010
    Het OM verzocht De Stentor om een ip-adres van een onbekend persoon die op de website
    meldde dat een verdachte van doodslag in een ambulance wegreed. Volgens De Stentor
    wordt met de afwijzing van de terbeschikkingstelling van het ip-adres conform de richtlijn
    van de NVJ gehandeld. 25 maart 2010. Recentelijk had de Culemborgse Courant op
    dezelfde gronden met succes een verzoek van de Arnhemse officier van justitie naast zich
    neergelegd.
    Bron: NVJ

    6. Fotograaf woedend om verbod expositie
    24 maart 2010
    Politieke partijen in Haarlem zijn met stomheid geslagen over de verwijdering van een fotoexpositie uit de Stadsbibliotheek in Haarlem. De SP en D66 willen opheldering van het
    (demissionaire) college hoe het kan dat zomaar een tentoonstelling wordt afgebroken. Dat
    werd gedaan door directeur Lotte Sluyser van de bibliotheek.
    Bron: De Telegraaf

    7. Peter R. de Vries mag beelden niet uitzenden
    9 april 2010
    Misdaadverslaggever Peter R. de Vries mag de opnames die hij met een verborgen camera
    in een tbs-kliniek in Vught heeft gemaakt van de tot levenslang veroordeelde Koos H. niet
    uitzenden. Dat heeft de rechter in Amsterdam vrijdag bepaald.
    Bron: ANP

    8. Omroep West weigert openbaarmaking IP-adres
    19 april 2010
    De regionale recherche Haaglanden heeft Omroep West maandag gesommeerd het IP-adres
    te overhandigen van iemand die vorige week vrijdag een reactie heeft geplaatst op
    Westonline.nl. Omroep West weigerde dat. De reageerder in kwestie, Mohammed, liet op
    Westonline.nl een reactie achter op het bericht over een dodelijke steekpartij in de Haagse
    Schilderswijk.
    Bron: RTV West

    9. Kort geding tegen OM van de baan
    21 april 2010
    Het Openbaar Ministerie (OM) heeft onder druk van een kort geding berichtgeving op haar
    site over onderzoeksjournalist Alberto stegeman aangepast. In de melding van 15 april staat
    onder meer dat Stegeman “een aantal zaken [heeft] verdraaid en gemanipuleerd.” Omdat de
    aantijgingen niet als feiten worden gepresenteerd laat Stegeman het er voorlopig bij zitten.
    De strafzaak tegen Stegeman ligt nog bij de rechter. Stegeman toonde eind 2008 aan hoe hij
    met een vervalste KLM-pas een hangar op Schiphol kon binnendringen.
    Bron: Villamedia

    10. Politie wil beelden van Froeks.tv
    29 april 2010
    Politie Fryslân heeft de Friese online-jongerenzender Froeks.TV gevraagd een video af te
    staan waarop een vechtpartij in de binnenstad van Leeuwarden is te zien. De beelden tonen
    hoe een politieman tegen de grond wordt geslagen bij een handgemeen met een groep jonge
    mannen. De politie wil de beelden gebruiken als opsporings- en bewijsmateriaal. De
    redactie van Froeks.TV heeft besloten niet aan het verzoek van de politie mee te werken.
    Bron: Villamedia

    11. Geen hoger beroep in Wob-zaak
    26 mei 2010
    De gemeente Kaag en Braassem gaat niet in hoger beroep tegen een uitspraak van de
    rechter over het kosteloos verstrekken van informatie uit Wob-verzoeken. Een aanbod van
    de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) om de kosten van het proces te betalen, legt
    verantwoordelijk wethouder Floris Schoonderwoerd naast zich neer. Kaag en Braassem zal
    indieners van een WOB-verzoek niet langer vragen om leges of kopieerkosten. De
    rechtszaak was aangespannen door freelance journalist Brenno de Winter, die informatie
    had gevraagd over de verplichte ICT-taken die gemeenten moeten uitvoeren.
    Bron: Leidsch Dagblad

    12. Omroep West negeert verzoek politie
    28 mei 2010
    De politie Haaglanden heeft opnieuw bij Omroep West aangeklopt voor ip-adressen van
    mensen die hebben gereageerd op de website van RTV West. En ook in dit geval weigert de
    omroep de gegevens af te staan. Hoofdredacteur Jan van Vegchel noemt de weigering en
    principiële zaak: “Wij geven geen informatie over onze bronnen als die dat niet willen,
    zelfs niet aan de politie.” Ditmaal betreft het reacties onder een nieuwsbericht over een
    roofoverval in Zoetermeer, eerder deze maand. Daarbij overleed de mishandelde bewoner
    aan een hartaanval. De politie zegt een of meer van de reageerders van een misdrijf te
    verdenken.
    Bron: RTV West

    13. Vrijspraak voor AIVD’ers in Telegraaf-zaak
    woensdag 14 juli 2010
    De rechtbank van Haarlem heeft twee voormalig medewerkers van de Algemene
    Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) vrijgesproken van het lekken van
    staatsgeheimen naar de Telegraaf. De rechter vindt het bewijsmateriaal verkregen door het
    afluisteren van een journalist onrechtmatig, omdat de inzet van een telefoontap op
    journaliste Jolande van der Graaf disproportioneel is. In de krant verschenen vorig jaar
    maart enkele artikelen over de inlichtingendienst AIVD in de aanloop naar de oorlog in
    Irak, gebaseerd op materiaal van de AIVD. Het Openbaar Ministerie had twee en drie jaar
    cel geëist. Het OM heeft laten weten tegen de uitspraak in beroep te gaan.
    Bron: Villamedia

    14. De Winter verliest rechtszaak tegen VNG
    vrijdag 27 augustus 2010
    De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) is geen bestuursorgaan waarop de Wet
    openbaarheid van bestuur van toepassing is. Dat heeft de bestuursrechter in Arnhem
    bepaald. Praktisch gesproken betekent dit dat de VNG documenten over falend ICT-beleid
    niet hoeft te openbaren. De zaak was aangespannen door onderzoeksjournalist Brenno de
    Winter, die van mening is dat de beleidsdocumenten onder de Wet openbaarheid van
    bestuur (Wob) horen te vallen. Maar aan die inhoudelijke toetsing kwam de rechter niet toe.
    De Winter tekent hoger beroep aan bij de Raad van State.
    Bron: Villamedia

    15. Brandbrief om dreigende overheidscensuur
    woensdag 15 september 2010
    Diverse Nederlandse maatschappelijke organisaties, bedrijven, wetenschappers en bloggers
    hebben vandaag een brandbrief gestuurd aan minister van Justitie Hirsch Ballin. De minister
    werkt aan een nieuw wetsvoorstel dat bestrijding van computercriminaliteit moet
    vereenvoudigen. Volgens de organisaties gaat het echter om een disproportionele inperking
    van fundamentele rechten die overheidscensuur in de hand werkt. Digitale rechtenbeweging
    Bits of Freedom is initiatiefnemer. Onder meer de Nederlandse Vereniging van Journalisten
    (NVJ), omroepen, experts uit de academische wereld en prominente blogs en bloggers hebben
    de brandbrief ondertekenend.
    Bron: Bits of Freedom

    16. Bert Brussen vervolgd voor haatzaaien
    11 augustus 2010
    Journalist Bert Brussen wordt naast bedreiging nu ook haatzaaien ten laste gelegd. Dat
    meldt zijn advocaat Jens van den Brink na het verhoor van de journalist op het
    politiebureau in Utrecht. Brussen moest zich melden over een Twitterbericht waar hij een
    screenshot van plaatste en waarin een beloning werd uitgeloofd voor het doorsnijden van de
    keel van Geert Wilders. Het Openbaar Ministerie (OM) wil dat Brussen de tweet
    verwijdert, wat hij weigert. Brussen hoort “binnen enkele maanden” wanneer de zitting
    plaatsvindt.
    Bron: Media Report / Radio 1 / GeenStijl

    17. EHRM: Nederland fout inzake AutoWeek
    14 september 2010
    De Nederlandse Staat heeft de zaak tegen Sanoma Uitgevers voor het Europese Hof voor de
    Rechten van de Mens (EHRM) verloren. Het Hof oordeelde dat Nederland de vrijheid van
    meningsuiting, zoals vastgelegd in artikel tien van het Europees Verdrag van de Rechten
    van de Mens, heeft beperkt door uitgave AutoWeek in 2002 te dwingen foto’s af te staan
    die waren gemaakt voor een artikel over een illegale straatrace in Hoorn.
    Bron: Villamedia

    18. Meppeler Courant haalt anti-islamcartoon van site
    14 september 2010
    De Meppeler Courant heeft afgelopen zondagavond in allerijl een cartoon van de website
    verwijderd. Het betrof een afbeelding waarop een islamitische man oraal bevredigd wordt
    door een vrouw. De cartoon, geplaatst op zaterdag 11 september, verwijst via de tekst naar
    de ramadan. Lezers reageerden geschokt. Hoofdredacteur Hans van Velzen noemde de
    afbeelding gisteren ‘beledigend en scabreus’. ,,Dit zul je normaal absoluut niet in onze
    media aantreffen”, zegt hij. Wie de cartoon plaatste, is onbekend. De website van de krant
    staat open voor bijdragen zonder controle vooraf. Dat blijft zo. De krant hecht aan
    ‘laagdrempeligheid’. De site van de krant is onbereikbaar gemaakt voor het ip-adres
    vanwaar de cartoon is verstuurd.
    Bron: Meppeler Courant

    19. Cartoonist Nekschot niet langer vervolgd
    21 september 2010
    De cartoonist die werkt onder het pseudoniem Nekschot wordt niet vervolgd. Dat heeft het
    Openbaar Ministerie (OM) vanmorgen aan de cartoonist en zijn raadsman in een
    persoonlijk gesprek laten weten. Het OM is van oordeel dat de cartoons en de teksten
    strafbaar zijn, maar heeft besloten de zaak te seponeren. Nekschot verwijderde in mei 2008
    de gewraakte teksten en tekeningen en bracht deze niet opnieuw online.
    Bron: Villamedia

    20. Paardenhandelaar eist geld van Stegeman
    30 september 2010
    De paardenhandelaar die in een aflevering van Alberto Stegeman werd weggezet als
    vermeend malafide, eist een schadevergoeding van 450.000 euro. Ze beweert financieel,
    geestelijk én lichamelijk kapot te zijn gemaakt. De paardenhandelaar liet de uitzending via
    de rechter verbieden, maar Stegeman tekende succesvol beroep aan en won de rechtszaak.

    Wel moest hij ervoor zorgen dat de vrouw onherkenbaar in beeld werd gebracht. Volgens
    de vrouw is ze niet onherkenbaar genoeg in beeld gebracht.
    Bron: RTL Boulevard

    21. Smit en Storms begraven strijdbijl
    13 december 2010
    Het slepende conflict tussen zakenvrouw Nina Storms en journalist Eric Smit lijkt, buiten
    de rechtszaal, te zijn opgelost. De twee waren al ruim vijf jaar in conflict vanwege de
    publicaties van journalist Smit- voor diverse media – over Storms. Komende drukken van
    ‘Nina, de onweerstaanbare opkomst van een powerlady’ zullen vergezeld gaan van een
    uitgebreide bijlage, meldt Storms’ woordvoerder Kay van de Linde. De bijlage wordt
    geschreven door Eric Smit en zal ingaan op enkele door Storms bestreden passages. De
    overeenkomst betekent dat Storms alle lopende rechtszaken tegen de journalist intrekt.
    Bron: NU.nl

    22. Justitie vordert IP-adressen van Crimesite
    14 december 2010
    De website Crimesite heeft een ‘vordering verstrekking gebruikersgegevens internet ex art
    126 na SV’ ontvangen. Justitie wilde hiermee 2 IP-adressen achterhalen van personen die
    een reactie op een artikel hadden achtergelaten op de website. In overleg met de juridische
    afdeling van de NVJ heeft de hoofdredacteur van Crimesite gemotiveerd geweigerd deze
    gegevens te verstrekken. Vooralsnog heeft justitie geen verder actie ondernomen.
    Bron: NVJ

    23. Rechtbank stelt RTL in gelijk
    23 december 2010
    RTL Nieuws hoeft geen leges aan de gemeente Leerdam te betalen voor informatie die werd
    opgevraagd op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (WOB). Dat bepaalde de
    rechtbank Dordrecht gisteren in een beroepszaak die de nieuwsrubriek had aangetekend tegen
    de gemeente. De rechtbank oordeelde dat de WOB het publieke belang dient – dus geen
    individueel belang – en dat de kosten die daaruit voortvloeien voor rekening komen van de
    gemeente.
    Bron: Villamedia

    http://www.nvj.nl/docs/Persvrijheid_in_Nederland_2010.pdf

  2. kruitvat Says:

    ‘Op dit moment kan iedereen in Nederland nog toegang krijgen tot internet. Maar de copyright-industrie voert in Den Haag en op internationaal niveau een lobby om een zogenoemde “three strikes”-regeling ingevoerd te krijgen. Bits of Freedom vindt:
    afsluiting is uitsluiting. Auteurs hebben recht op een redelijke vergoeding voor hun werk, maar vergaande criminalisering van miljoenen Nederlanders is geen oplossing voor het
    veronderstelde download-probleem. Wij wezen op het feit dat de copyright-industrie via contractuele weg internetafsluiting probeert af te dwingen. Ook stelden we vast dat het kabinet en parlement geen voorstanders waren van afsluiting van internet. En toen de
    Franse minister-president Sarkozy een Frans-Nederlandse conferentie over internetvrijheid wilde aangrijpen om de Franse three strikes-regeling te promoten hebben wij hiervoor aandacht gevraagd in de media. Naar aanleiding daarvan lastte de
    Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken Rosenthal zijn bezoek aan de conferentie af en is de conferentie vervolgens uitgesteld.’

    https://www.bof.nl/live/wp-content/uploads/BitsofFreedom-jaarverslag2010-1.pdf

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: